Persbericht d.d. januari 2014

Jubilerend Roois Kamerkoor in interactie met het publiek.

In 2014 is het  veertig jaar geleden dat  het Roois Kamerkoor werd opgericht door Ad van de Wetering. Klein begonnen  op een zolderkamer van zijn huis heeft het koor inmiddels een herkenbare plek verworden in Sint-Oedenrode en omgeving. Kenmerkend voor het koor is  het gevarieerde  repertoire dat zich uitstrekt over de gehele muziekgeschiedenis en een breed scala van muziekstijlen. Dat dit door het publiek  zeker gewaardeerd wordt, bewijst de grote vriendenkring  en de groep van vaste toehoorders door wie het koor zich omringd weet. Zij waarderen de eigenheid en de persoonlijke stijl waarmee  Ad van de Wetering het koor 39 jaar geleid heeft.

Noodgedwongen moest hij in het najaar van 2013 afscheid nemen van zijn kamerkoor. Het programma voor het  jubileumjaar had hij op dat moment al voor een deel in de steigers staan.  Dit programma wordt nu verder uitgewerkt  en voorbereid  onder leiding van een drietal dirigenten. Zij nemen ieder een programmaonderdeel voor hun rekening.

P1070752 P1070745

Het feestprogramma

“Zingen nodigt uit tot meedoen” dat ervaart het Roois Kamerkoor  vrijwel jaarlijks bij het kasteelconcert. Het is daar inmiddels de traditie dat het concert wordt afgesloten met een samenzang met het publiek. De toehoorders zingen uit volle borst mee en ervaren dan dat zelfs meestemmig zingen niet zo moeilijk is wanneer het  goed opgebouwd en ondersteund wordt.  Op 22 maart organiseert het koor een “meezinggelegenheid” voor mensen die het leuk vinden om samen met de zangers van het Roois Kamerkoor te zingen.  Tijdens de zogenaamde Sratchdag werken ze    aan een aantal eenvoudige, lichte, meerstemmige liederen. De bladmuziek en oefenbestanden  krijgen ze thuisgestuurd  zodat zich al enigszins kunnen voorbereiden als ze dit willen. Onder leiding van de ervaren kamerkoor-dirigent Peter van Aerts wordt er gewerkt naar een korte, bescheiden uitvoering.

Op 14 september volgt de tweede activiteit: Het muzikaal fortuin.  Bij dit concert  krijgt de interactie op een andere manier vorm. Vrienden en bekenden van het koor kiezen uit het rijke repertoire van het koor de pareltjes die ze graag nog eens zouden willen horen. Onder leiding van dirigente Monique Joosten bereiden de zangers deze stukken voor.  Tijdens  het concert op  14 september gaat het publiek  bepalen welke stukken gezongen gaan worden en in welke volgorde dat gebeurt.

Voor het slotconcert op 22 en 23november krijgt de interactie vorm in de samenwerking met  de slagwerkgroep van Harmonie Sint Antonius uit Nijnsel en dansers van het CKE in Eindhoven. De samenwerking van zangers,  dansers en slagwerkers leidt naar een verrassend slotconcert als apotheose van een  gevarieerd  jubileumjaar. Dirigent Ton Slegers is verantwoordelijk voor dit deel van het  feestprogramma

Op de website www.rooiskamerkoor.nl  brengt het koor een muzikale toost  uit op het jubileumjaar. Daar zijn ook de voorbereidingen en de vorderingen voor het jubileumprogramma te volgen. Belangstellenden voor de scratchdag vinden op deze  site ook informatie en de mogelijkheid zich aan te melden.